~ gedebuk..gedebak ~

20/05/2013

Rendang Kupang

Assalamualaikum & salam mesra semua...
Terima kasih pada yg masih sudi berkunjung di dangau sy yg tak seberapa ni...jemputlah tengok lauk-pauk, kuih-muih yg ada...ini sajalah yg dapat sy kongsi dengan anda semua...inshaAllah akan terus berusaha untuk bereksperimen rasa di sini...nanti sy balas kunjungan anda yea...

Alhamdulillah pagi tadi cuaca agak suam2 kuku..mendung ja suasana langit..mentari menyorok ntah ke mana..permulaan hari yg boleh menambah mood "monday blues".. (^____^)! Kalau minggu lepas cuaca kat sini asyik panas waktu pagi hingga berpeluh2 mcm baru lepas joging sedangkan baru ja lepas mandi...iskkk...dan petangnya pula mendung kadang2 ujan. Start ja minggu ni pagi2 dah sejuk, suasana agak kelam sikit tapi bila petang...mak aaiiii panaihhh bedehang (membahang)...boleh rentung kalau keluar..hehe..begitulah putaran masa & alam...sungguh indah ciptaan Allah swt...masyaAllah...bertuahnya kita berada di bumi Malaysia... :)

Sebelum sy melalut meh kita view menu lebam arini..actually fes time masak kupang nih! hehe...ni sebab tengok satu menu dalam buku "Hidangan Lauk Pauk" yg dah lama sy beli dulu...dah bertahun-tahun rasanya tapi resepi yg ada dalam tu buatnya pun tak abis lagi...standard la tu kan...hihi...
 Walaupun sy & famili kurang makan kupang tapi resepi ni memang menepati citarasa kami. Itula kadang2 asyik masak yg sama boring gak kan? Sesekali mencuba pasti nak lagi... :)
Makan ngan nasi pepanas wajib menambah. Pada yg nak cuba, resepi lengkap sy tulis di bawah yea..selamat merendang! 
Sumber : Buku Resepi Hidangan Lauk Pauk
Olahan : DLB

RESEPI

Bahan A:
250gram isi kupang
1 cawan santan pekat
2 sudu makan kerisik
2 helai daun kunyit
4 sudu makan minyak masak
1 sudu teh gula merah
2 keping asam gelugur
1/2 kiub pati ayam Maggi
Garam secukup rasa

Bahan B: (dikisar)
10 tangkai cili kering
6 biji cili api
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 batang serai
1 1/2 inci lengkuas
1 1/2 inci halia
1 inci kunyit hidup

CARA
Panaskan minyak & tumiskan bahan yg dikisar sehingga pecah minyak.
Masukkan santan, asam gelugur, kerisik & daun kunyit.
Kacau sekali sekala & biarkan hingga pecah minyak, pekat & kering.
Masukkan isi kupang, garam, kiub ayam Maggi & gula merah.
Masakkan sebentar & biar mereneh.
Boleh masak hingga pekat atau jika yg suka sedikit kuah hanya renehkan sekejap saja atau sehingga kupang masak.
Angkat & hidangkan.

6 comments:

Amie said...

Sedapnya rendang kupang! Ni kalau jumpa dengan nasi lemak ni memang tak berhenti makan ni...

Gee® said...

Sedapnyaaaa.... nk cicah lemang...

mama sara nur said...

Mcm rendang nampk sedappp
akak pun x mkn kupang tp ramuannya tu blh he hee
gaul dgn nasi panas br msk sedapp kan

Lesung Batu said...

Amie: hehe..kena tunggu red light la camtu.. ;-)

KakG: wah..sedap tu cicah lemang! ker kena tunggu raya..ah..lambat lagi la kakG.. =)

MamaSaraNur: sy pun tak ingat lama sgt dah tak makan kupang...tu pun makan kat luar ja..cuma kali ni cuba masak sendiri.. :)

sudipVSsenduk said...

kalau masak kupang saya stim je... (nampak benor sVs ni tak pandai memasak.. huhuhu)

Hanafi Hambal said...

Assalamualaikum wbkt. Saya Hj Hambal dan mewakili syarikat Hannan Seafarmer Sdn Bhd yang membekalkupang sihat dan segar. Saya ingin memohon kebenaran untuk memaparkan resepi serta gambar masakan rendang kupang yang puan keuatarakan. Menunggu jawapan - Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...