~ gedebuk..gedebak ~

23/04/2012

Lemang Segera Rendang Daging

Assalamualaikum...
Puasa tidak, raya pun tidak...haha...tapi tetiba nak makan lemang kan! Akhirnya lemang segera jadi mangsa. Walaupun rasanya sangatlah kurang sedap tak macam lemang yang dibakar tu tapi boleh la nak makan kan...hehe. Saya beli lemang segera brand Nona..masak ikut arahan seperti di dalam peket. Semudah ABC!
haaa...inilah rupa lemang segera itew...hehe...memang tak hensem langsung. Tapi bau wangi time masak lemang segera ni semerbak harum...satu rumah bau wanginya..adess! 
TAPI..yang bestnya dapat masak rendang daging. Lebihkan hirisan daun kunyit dan daun limau purut..kuah kasi pekat, melekat dan pedasss...nyum2...terbaekkk...tengok encek suami makan dengan suka hati...senyum je...nak2 pula masak ni untuk dinner...bila lemang dah masuk perut...mata mulalah nak ZZzzz je..hehe :))

RESEPI RENDANG DAGING
Bahan
500 gram daging - dipotong kecil2
1 peket rempah rendang Adabi
Santan - saya guna 1/2 kotak santan M&S
1 peket kerisik
2 batang kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
2 biji bunga lawang
2 camca besar air asam jawa
Gula merah dan garam secukup rasa
Air

Bahan Kisar Halus
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inci halia
10 biji cili kering - direndam, buang biji
1 inci lengkuas
1 batang serai

Bahan Hiris
Daun limau purut
Daun kunyit

CARA
Panaskan minyak. Tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bahan kisar hingga bau wangi. Goreng hingga agak garing tapi jangan sampai hangus.
Masukkan rempah rendang Adabi dan daging. Tutup periuk.
Masak daging hingga empuk, kuah jadi pecah minyak dan pekat.
Masukkan santan, kerisik air asam jawa, daun limau purut, daun kunyit, gula merah dan garam secukup rasa.
Didihkan kuah hingga kepekatan yang diingini.
Bolehlah hidangkan bersama lemang..nyum2..
  

2 comments:

NOOR FATIN said...

selalu kan makan lemang dan rendang time raya ja. xpenah makan time mcm ni. hak3 :P mst sedapp kan ;D

Lesung Batu said...

hehe..tu la fatin..time tak penah org buat tu la kita kena buat.. :P
sedap tawww..cecece..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...